Columns

 
Preventie akkoord (december 2018)
In iedere krant, tijdschrift of televisieprogramma is er de laatste weken wel wat gezegd over het Nationaal preventie akkoord. Iedereen heeft er wel een mening over, sommige zijn blij dat er werk van gemaakt wordt, maar velen vinden het betutteling. Ik ben van mening dat het uiteraard goed is dat er over nagedacht wordt, maar over de invulling valt te discussiëren. Helaas is er vanaf volgend jaar in Nederland ook een btw verhoging, en nogal tegenstrijdig met het preventie akkoord geldt dit ook voor gezonde producten zoals groente, fruit en fitness.

Fitnesscentra proberen mensen aan het sporten te krijgen, huisartsen geven ook meer en meer preventief het advies om te gaan sporten. Bedrijven bieden ondersteunende programma’s voor hun medewerkers en er zijn scholen met projecten om kinderen meer fruit te laten eten. Allemaal goede initiatieven die ook grotendeels aansluiten bij het akkoord zoals de Nederlandse overheid heeft opgesteld, maar toch worden al die gezonde dingen in het komende jaar duurder.

Jaarlijks sterven er in Nederland 35.000 mensen door roken, overgewicht of probleemdrinken. Het is goed dat dit vanuit de overheid wordt aangepakt, maar uiteindelijk doe je het voor jezelf. Het is je eigen lichaam waar je zuinig op moet zijn en waar je mee tracht zo vitaal mogelijk een mooie leeftijd te bereiken. Starten kan je ieder moment, maar het is toch wel een tijd om het afgelopen jaar te overdenken en nieuwe plannen te maken voor het komende jaar. Maak gerust weer je goede voornemens. Veel van onze voornemens zullen waarschijnlijk aansluiten bij het Nationaal preventie akkoord, heel goed, maar doe het voor jezelf!

Johan Remmers Fitnesstrainer en NASM certified personal trainer bij Relife Fitness in Stramproy johan@relife-fitness.nl
Hoeveel beweeg jij? (november 2018)
Wat kan ik dan allemaal doen om meer te bewegen? Er is werk, het gezin, sociale activiteiten, enzovoort, ik heb er geen tijd voor. Nou, je kan heel veel doen, maar je moet wel de mogelijkheden zien en die aangrijpen. Als mensen me vragen wat de norm is wat betreft bewegen dan schrikken sommigen al van het antwoord. Mochten er dan ook nog specifieke doelen zijn dan schrikt het antwoord vaak nog meer af. Aangezien dat niet de bedoeling is probeer ik dat natuurlijk niet te zwart- wit te zeggen, als je nog niet veel doet is af en toe een wandeling al een goede stap. Is dat dan voldoende? Nee, zeker niet, maar wel weer een stapje voorwaarts.

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen is minimaal vijf dagen in de week 30 minuten matig intensieve beweging. Heel goed als je dit haalt, maar ideaal zou zijn om dit aan te vullen met de fitnorm en de spiernorm. Dat wil zeggen een conditionele activiteit en een training van zo’n 8 tot 10 spieroefeningen. Behaal je deze normen alle drie dan is er een verminderde kans op chronische aandoeningen.

Bekijk de komende twee weken eens of je het haalt. Doe je wekelijks een conditionele activiteit van twintig minuten? Beweeg je vijf dagen minimaal dertig minuten? En doe je spieroefeningen? Alles bij elkaar is het best veel, daarom is het van belang kansen te zien wanneer je kan bewegen. Is het buiten droog ga dan met je fiets naar het werk. Heb je overleg met een collega doe dit dan eens wandelend. Sta je op de bus of trein te wachten, blijf dan in beweging tot het vertrek. Moet je naar de eerste verdieping ga dan een keer extra de trap op. Zo maar wat voorbeelden van kansen die je kan pakken om meer te gaan bewegen.

Veel plezier met bewegen, pak je kans.

Johan Remmers Fitnesstrainer en NASM certified personal trainer bij Relife Fitness in Stramproy johan@relife-fitness.nl
De sleutel tot succes (oktober 2018)
Het allerleukste van het geven van trainingen is het helpen van mensen. Of iemand nu minder rugpijn wil, af wil slanken, tenniskampioen wil worden, of beter tegen een berg op wil kunnen fietsen, met de juiste oefeningen, belasting en rust kun je iedereen een stapje dichter naar zijn of haar doel brengen.

Als je het trainen en bewegen leuk kunt maken is het veel gemakkelijker om er regelmaat in te krijgen, en regelmaat in de trainingen, continuïteit is de sleutel tot succes. Dus je eerste doel is om de trainingen zo leuk mogelijk te maken. Helaas is het zo dat sommige trainingen gewoon toegevoegd moeten worden omdat het een enorme fysieke meerwaarde heeft.

Een van die trainingen is krachttraining, oftewel spiertraining. Dat wil niet zeggen dat je gaat trainen om enorme grote ronde spieren te krijgen, nee je gaat trainen om de kwaliteit van je spieren te verbeteren. Het kunnen soms minder leuke trainingen zijn, maar gelukkig vergoedt het resultaat veel. Het resultaat op lange termijn is een betere houding, verlaging van de kans op chronische ziekten, verhoogde stofwisseling, sterkere botten en gewrichten en ook meer energie. Kortom de moeite waard om wekelijks oefeningen te doen ter verbetering van je spierkracht.

De gezondheidsraad adviseert in hun beweegrichtlijn dan ook om tweemaal per week spierversterkende oefeningen te doen. De invulling daarvan kan heel divers zijn, maar zorg er voor dat je daarover goede uitleg krijgt en iets doet wat bij je past. Het mag best een beetje leuk zijn zodat het goed vol te houden is en er dus resultaat behaald wordt. Dus of je nu harder wil fietsen, beter wil tennissen, energie wil hebben om met je kleinkinderen te kunnen spelen of af wil slanken, het trainen van je spieren hoort er bij.

Veel succes, maar vooral ook veel plezier met de trainingen

Johan Remmers Fitnesstrainer en NASM certified personal trainer bij Relife Fitness in Stramproy johan@relife-fitness.nl
Nationale sportweek (september 2018)
Enkele dagen terug is in Nederland de Nationale sportweek van start gegaan. Het landelijk overkoepelende orgaan NOC-NSF initieert dit samen met de nationale sportbonden om lekker sporten en bewegen te promoten. Ook zijn er steeds meer sportcentra die hieraan meedoen om in deze periode mensen te laten ervaren hoe prettig een fitnesstraining kan zijn. Ook in Stramproy is er de mogelijkheid om eens uit te proberen hoe een training voelt. En hoeveel plezier het kan geven. De vakantieperiode is voorbij, minder zon, kortere dagen, een fijne periode om een start te maken. Nu niet meer uitstellen, zet de stap die je misschien al heel lang wilt maken. Ben je al langdurig passief, heb je een chronische blessure, zitten er een paar kilo te veel aan? Hoe je situatie ook is, er is voor iedereen een passend trainingsprogramma op te stellen. Vanuit mijn ervaring weet ik dat voor veel mensen, en ook voor mezelf, een training prettig is, maar dat het daarnaast het resultaat is wat voor nog meer voldoening zorgt. Als je je bewust bent van de gezondheidsvoordelen en ook nog plezier hebt in het sporten, dan is het goed vol te houden. Houd je het bewegen, sporten en trainen vol dan bereik je ook nog resultaat. Weet je al welke activiteit bij je past? Ga net als vele andere Nederlanders en mogelijk ook Belgen de komende dagen deelnemen aan de Nationale sportweek. Ga kennismaken met sport en bewegen. Maar pas op, het kan verslavend werken. Johan Remmers Fitnesstrainer en NASM certified personal trainer bij Relife Fitness in Stramproy johan@relife-fitness.nl
Voor jezelf! (mei 2018)
‘Consumenten moeten zorgen voor een optimale fysiek, binnen zijn of haar mogelijkheden’ hiermee begon een artikel voor fitnesstrainers. Op zich niks nieuws, dat weet ik, en waarschijnlijk weet je dat als lezer van dit artikel ook. De vraag is dan, waarom gebeurt het niet? Waarom maakt niet iedere Belg of Nederlander wekelijks tijd voor zichzelf om te trainen. Hoe kan het dat men niet de stap zet naar een structureel beweegprogramma met daarbij aandacht voor spiertraining. Doktoren, therapeuten, huisartsen en andere in de eerstelijnszorg weten dat het goed is voor hun patiënten om veel te bewegen, steeds vaker wordt dit ook geadviseerd. Desondanks gaat niet iedereen met dit advies aan de slag, terwijl in veel gevallen het sporten bijdraagt aan een sneller herstel en kan zorgen voor een hoger energieniveau. Het is natuurlijk zwaar, maar zelfs als je nog niet eerder aan fitness gedaan hebt is het de moeite waard om aan de slag te gaan. Advies of niet, de stap zetten naar een fitnesscentrum is niet makkelijk, dat geldt voor veel mensen. Daarbij zijn de eerste trainingen vaak zwaar en gaat er wat tijd voorbij alvorens je resultaat merkt. Het is een fijn gevoel om te merken dat het trainen effect heeft, en mogelijk ga je het zelfs missen mocht je een training overslaan. Maar eerst moet je die stap zetten! Mijn persoonlijke conclusie; doe het voor jezelf. Neem zelf de verantwoordelijkheid voor je gezondheid. Johan Remmers Fitnesstrainer en NASM certified personal trainer bij Relife Fitness in Stramproy johan@relife-fitness.nl
Is willen ook altijd kunnen? (april 2018)
Wekelijks hoor ik sporters met elkaar praten over hun doelen. Wat ze al bereikt hebben, of wat ze nog willen bereiken. Ook worden daarover vaak vragen aan me gesteld en dat is logisch want dit onderwerp houdt bijna iedereen die ergens voor traint bezig. Het valt daarbij wel op dat doelen niet altijd reëel zijn en dat het ook niet duidelijk is wat er allemaal voor nodig is om het doel te bereiken. Nog even twee kilo er af voor de zomer, of zelfs nog vijf kilo afslanken, je spieren die nog wat groter moeten voor de zomer, een hardloopwedstrijd die je wil volbrengen, een lange wandeltocht op vakantie, de doelen kunnen heel divers zijn. Conditionele trainingen, maar zeker ook spiertrainingen moeten afgestemd worden op jouw doel en huidige situatie. Daarnaast is ook voeding een heel belangrijk element en bij een pittig trainingsprogramma ook de rust die je neemt. Wil je het echt? Waarom wil je het en wat heb je er voor over? Wil je nog wat bereiken voor de zomer dan is dat heus haalbaar, zeker als je er voor gaat. Als je het wil dan kan het. Waarom de ene persoon het op kan brengen om wekelijks of zelfs vaker een doelgericht sportprogramma te doen en de ander niet is mij een raadsel. De vraag is in ieder geval wat wil iemand bereiken, en hoe graag wil je het? Tegenover jouw doel hoort inzet te staan, en als je daar dan de juiste trainingen aan koppelt gaat het lukken. Wat is jouw doel voor de komende maand? Wat wil je het komend half jaar bereiken? En waar wil je volgend jaar staan? Johan Remmers Fitnesstrainer en NASM certified personal trainer bij Relife Fitness in Stamproy johan@relife-fitness.nl
‘Ik heb het gevoel dat mijn spierkracht afneemt…’ (februari 2018)
Mijn spierkracht neemt af, zijn er oefeningen die ik kan doen? Ik merk dat ik minder sterk ben, zou ik meer moeten doen? Doe ik wel de juiste dingen, ik heb het gevoel dat mijn spierkracht afneemt. Hele normale vragen die we in het sportcentrum veel vaker krijgen dan je wellicht verwacht. Goed om te merken dat men het zich bewust is en er ook wat aan wil gaan doen. Vele onderzoeken zijn er al geweest en het is in de media ook al uitvoerig aan bod gekomen. Naarmate we ouder worden neemt je spierkracht af. Dit is een natuurlijk proces, maar te veel zitten en weinig fysieke belasting kan dit versnellen. Wat je verliest door te weinig te bewegen kun je ook weer terug winnen, maar dan moet je wel in beweging komen. Wat je aan spierkracht inlevert door het ouder worden is ook terug te winnen, dit lukt alleen door een passend spierversterkend programma te doen. Het gevolg van de afname van spierkracht is dat de houding vaak verslechterd. Ook de pezen zijn minder sterk en daardoor niet in staat klappen op te vangen. Spieren herstellen minder en de aansturing van de spieren is allemaal net wat langzamer. Dit klinkt allemaal erg negatief, maar het positieve is dat je er wat aan kan doen. Hoe eerder je start met spiertraining hoe sneller de processen omgekeerd worden en je er voor kan zorgen dat je lichaam sterk en fit wordt, en daarna ook blijft. Op naar een vitale toekomst! Johan Remmers Fitnesstrainer en NASM certified personal trainer bij Relife Fitness in Stamproy johan@relife-fitness.nl
 
Reserveren